Johnny Walker – opowieść o sile charakteru

Posted on Posted in Pasja i rozrywka

Każdy fan whisky zdaje sobie sprawę z tego, że wiele marek powstało przede wszystkim przez samozaparcie ich założycieli. W niewielu przypadkach mowa o łucie szczęścia – większość założycieli znanych marek po prostu zadbała o to, aby produkty były przygotowane zgodnie z normami, które zadowolą nie tylko klientów, ale i ich samych.
Ta sama opowieść dotyczy znanej whisky Johnny Walker, która uznawana jest dziś za jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na całym świecie. Ten niezwykły trunek powstał przede wszystkim dzięki samozaparciu jego twórcy, a potem i dzięki wysiłkom kolejnych pokoleń, dbających o ulepszenie i jednocześnie zachowanie smaków tradycji.

Ciężkie początki

Johny WalkerZałożycielem pierwszej destylarni był John Walker, mieszkający od dzieciństwa na rodzinnej farmie. Gdy zmarł jego ojciec, młody John postanowił sprzedać rodzinny majątek, który zresztą z trudem utrzymywał i do którego nie miał serca, aby stworzyć własny biznes w mieście. Był to słuszny krok, bowiem okazało się, że John Walker ma niezwykłą smykałkę do biznesu. W ten sposób już rok po przeniesieniu się do miasta otworzył własną firmę – sklep spożywczy. W swoim sklepie sprzedawał m.in. whisky single malt, czyli trunek wytwarzany w całości z jednego słodu w jednej destylarni. Niestety, jego nieregularny smak zdecydowanie nie pasował Johnowi, dlatego postanowił wymieszać kilka takich trunków, tworząc w ten sposób coś własnego – alkohol, który zawsze smakował podobnie. Okazało się, że i to było strzałem w dziesiątkę i zapoczątkowało markę Johnny Walker – przynajmniej symbolicznie.

Dalsze pokolenia

John Walker zmarł w 1857 roku, zostawiając za sobą doskonale działający biznes oraz syna, Aleksandra. W tym czasie Wielka Brytania przeżywała przełom, rozwijając m.in. sieć kolejową i dostawy statkami. W ten sposób powstała „Old Highland Whisky”, którą Aleksander wysyłał na handel statkami. Wtedy także powstała charakterystyczna, kwadratowa butelka. Dopiero jednak wnukowie Johna, Aleksander II i George, przemianowali trunek, nazywając go Johnny Walker – i tworząc do niego charakterystyczne etykiety. Wtedy także powstało znane dziś logo autorstwo Toma Browne’a, przedstawiająca dżentelmena z laską.

W taki sposób marka Johnny Walker zagościła na świecie, dziś oferując nie tylko kilka podstawowych smaków, ale również wiele serii limitowanych. Uważa się, ze to jedna z nie tylko najbardziej znanych, ale również i cenionych linii produkujących whisky i rozpowszechnionych wśród sympatyków praktycznie na całym świecie.

0.00 średnia ocena (0% wynik) - 0 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*