Johnny Walker – opowieść o sile charakteru

Każdy fan whisky zdaje sobie sprawę z tego, że wiele marek powstało przede wszystkim przez samozaparcie ich założycieli. W niewielu przypadkach mowa o łucie szczęścia – większość założycieli znanych marek po prostu zadbała o to, aby produkty były przygotowane zgodnie z normami, które zadowolą nie tylko klientów, ale i ich samych. Ta sama opowieść dotyczy znanej whisky Johnny Walker, która uznawana jest dziś za jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na całym świecie. Ten niezwykły trunek powstał przede wszystkim dzięki samozaparciu jego twórcy, a potem i dzięki wysiłkom kolejnych pokoleń, dbających o ulepszenie i jednocześnie zachowanie smaków tradycji.

Ciężkie początki

Założycielem pierwszej destylarni był John Walker, mieszkający od dzieciństwa na rodzinnej farmie. Gdy zmarł jego ojciec, młody John postanowił sprzedać rodzinny majątek, który zresztą z trudem utrzymywał i do którego nie miał serca, aby stworzyć własny biznes w mieście. Był to słuszny krok, bowiem okazało się, że John Walker ma niezwykłą smykałkę do biznesu. W ten sposób już rok po przeniesieniu się do miasta otworzył własną firmę – sklep spożywczy. W swoim sklepie sprzedawał m.in. whisky single malt, czyli trunek wytwarzany w całości z jednego słodu w jednej destylarni. Niestety, jego nieregularny smak zdecydowanie nie pasował Johnowi, dlatego postanowił wymieszać kilka takich trunków, tworząc w ten sposób coś własnego – alkohol, który zawsze smakował podobnie. Okazało się, że i to było strzałem w dziesiątkę i zapoczątkowało markę Johnny Walker – przynajmniej symbolicznie.

Dalsze pokolenia

John Walker zmarł w 1857 roku, zostawiając za sobą doskonale działający biznes oraz syna, Aleksandra. W tym czasie Wielka Brytania przeżywała przełom, rozwijając m.in. sieć kolejową i dostawy statkami. W ten sposób powstała „Old Highland Whisky”, którą Aleksander wysyłał na handel statkami. Wtedy także powstała charakterystyczna, kwadratowa butelka. Dopiero jednak wnukowie Johna, Aleksander II i George, przemianowali trunek, nazywając go Johnny Walker – i tworząc do niego charakterystyczne etykiety. Wtedy także powstało znane dziś logo autorstwo Toma Browne’a, przedstawiająca dżentelmena z laską. W taki sposób marka Johnny Walker zagościła na świecie, dziś oferując nie tylko kilka podstawowych smaków, ale również wiele serii limitowanych. Uważa się, ze to jedna z nie tylko najbardziej znanych, ale również i cenionych linii produkujących whisky i rozpowszechnionych wśród sympatyków praktycznie na całym świecie.