Handel internetowy to obszar, w którym wielu debiutujących przedsiębiorców rozpoczyna swoją działalność. Sprzedaż w sieci wydaje się być czymś łatwym i dostępnym dla każdego. Praktyka pokazuje jednak, że jest to typ działalności wymagający pewnych predyspozycji. Aby być skutecznym w sprzedaży internetowej trzeba się do takiej aktywności odpowiednio przygotować.
Chcesz sprzedawać w sieci-zacznij od dobrego planu
Zanim zaczniemy swoją przygodę z internetowym handlem powinniśmy się zastanowić nad tym, co będziemy sprzedawać, gdzie znajdziemy dostawców oraz gdzie konkretnie będziemy prowadzić sprzedaż. Do prowadzenia takiej działalności potrzebne będą także dobre kontakty z firmami kurierskimi oraz określony sprzęt w tym przede wszystkim komputer z szybkim Internetem, telefon, drukarki etykiet, materiały do pakowania, skaner itp. Należy także na wstępie określić, czy sprzedajmy w wynajmowanym lokalu czy też na początku prowadzimy drobny handle z własnego mieszkania. Szczególnie istotny jest dobór asortymentu. Wbrew pozorom to nie cena produktów jest tutaj najważniejsza. Na wstępie trzeba zrobić dobre badanie rynku, sprawdzić czy w ogóle jest popyt na dany produkt oraz zweryfikować, co proponuje konkurencja.
Gdzie prowadzić sprzedaż w sieci?
Zdecydowana większość przedsiębiorców zaczyna od handlu na dużych platformach sprzedażowych. Jest tam duża ilość potencjalnych klientów, ale jednocześnie trzeba spełniać trudne wymagania i płacić prowizje. Inne możliwości sprzedaży w sieci to portale ogłoszeniowe oraz social media. Zdecydowanie najbardziej pożądanym rozwiązaniem jest własny sklep internetowy jednak nie każdy już na wstępie może sobie pozwolić na jego otwarcie.
Organizacja handlu internetowego
Handel w sieci to zwykle praca na swoim, bez szefa, który wskaże, co robić. Właśnie, dlatego ważna jest dobra organizacja pracy. Trzeba postarać się o wszelkie możliwe ułatwienia takie jak drukarki etykiet, szybkie przelewy, powiadomienia online, po to by nie spędzać całych dni i weekendów na pracy. Warto przyjąć zasadę, że jeśli zadanie jest powtarzalne to trzeba je zautomatyzować albo stworzyć sobie szablon. Nie warto też robić czegoś ręcznie, bo to niepotrzebna strata czasu. Sklep internetowy, który codziennie sprzedaje dziesiątki produktów nie powinien decydować się na ręczne wypełnianie etykiet nadawczych, bo doskonale to ułatwią drukarki etykiet. Podobnie jest z nadawaniem dużych ilości paczek. Nie warto tracić czasu na to by samemu jeździć do punktu nadań, bo wystarczy podpisać umowę z firmą kurierską i jej pracownik będzie przyjeżdżał do firmy o określonej porze.